Historie karavanu              Fotogalerie karavanu

 

            V roce 1982 jsme si pořídili náš první vlastní stan. Po krátkém vyzkoušení v tuzemsku jsme vyrazili našim autem Š100 na velkou dovolenou do daleké ciziny na Rujánu k Baltickému moři. Dovolená se nám vydařila, moře bylo studené, ale to nám vůbec nevadilo. V kempu jsme obdivovali karavany našich východoněmeckých sousedů.

            V roce 1986 se nám podařilo po nedůstojných obstrukcích získat devizový příslib a vycestovat na vytouženou dovolenou do Jugoslávie. Během 17.dnů jsme projeli téměř celé pobřeží až k Albánským hranicím, stavěli jsme 7x stan a ujeli jsme 3.200km vozem Š100 a to bez sebemenších problémů. V Jugoslávských kempech jsme obdivovali karavany z vyspělejší části Evropy.

            V tuzemsku byl ke koupi karavan polské výroby, nebyl špatný, ale byl pro nás finančně nedostupný. Jediná možnost, jak získat karavan, bylo karavan si postavit sám.

            V roce 1987 jsme při našich cestách po krásách naší vlasti přespaly jednu noc v pronajatém karavanu v kempu v Malé Skále a tam dozrálo definitivní rozhodnutí si karavan postavit. Během následujícího roku jsem sháněl veškeré informace o karavanech a hlavně o konstrukci a použitých materiálech. Největší zdroj informací byl časopis Svět motoru a tam se objevila celkem revoluční a výrobně proveditelná konstrukce karavanu z laminátu.

            Během zimy 1988/89 jsem na milimetrový papír kreslil tvary a promýšlel optimální konstrukci. Na jaře 89 ještě pracovala  družstva Automotoklubu a Svazarmu, která vyráběla potřebné  konstrukční díly podvozku i karoserie. V létě 1989 jsme svařili podvozek  a od podzimu jsem začal s laminováním dílů karoserie. Celá karoserie je z polystyrénu,  který je laminován Epoxidem1200. V dubnu 1990 jsem už v garáži začal se sestavováním karavanu.

Po velmi intenzívní práci jsem karavan dokončil 30.července 1990, kdy byl přihlášen na dopravním inspektorátu. 1.srpna 1990 jsme hned vyrazili na první cestu  s autem Škoda 100 a karavanem. V následujícím roce byly dodělány a opraveny drobné nedostatky a nedodělky, které se objevily v provozu.

 

Podmínky pro konstrukci v r.1989:

  1. váha karavanu do 400 kg -  tažné vozidlo Škoda 100
  2. výška karavanu do 2m -  výška vrat do garáže
  3. snadná výroba, bez nároku na strojní vybavení
  4. konstrukční díly dostupné na tehdejším socialistickém trhu

 

Technické parametry:

  1. váha  karavanu 380 kg
  2. lůžka pro 4 osoby
  3. výška 197cm, šířka 200cm, délka 410cm s ojí 457cm
  4. konstrukce – dřevo, polystyrén, 60 kg laminátu Epoxid 1200
  5. nebrzděná náprava, náklady za materiál 18.000Kčs ( rok 1990)

 

             Od roku 1993 byl karavan připojován za Š Favorit, čímž se velmi zlepšily jízdní výkony soupravy. Byly podnikány cesty hlavně po Čechách a Slovensku, ale také 4x Chorvatsko a 1x Alpy.

            Od roku 2004 je karavan připojován za Š Octavii 1,9 TDI. Jízdní výkony a vlastnosti této soupravy jsou vynikající. Díky aerodynamickému tvaru karoserie karavanu a výkonu tažného vozidla, souprava dosahuje celkem snadno rychlosti 110km/h. ( v Rakousku na dálnici je rychlost 110km s karavanem povolená).

            V roce 2005-06 byla provedena oprava laku, výměna vnitřních tapet, vybavení kuchyňského koutu a výměna čalouněných částí nábytku.

            Před sezónou 2007 dostal karavan nový vnější lak a byl upraven jeho barevný vzhled.

            S karavanem bylo  najeto asi 70.000 km.

           Pří jízdě na poslední víkendový pobyt k do Jižních Čech k Blatné, došlo při jízdě k odlomení oje přívěsu.Utržený přívěs přejel v protisměru silnici a dvakrát se přes střechu překulil do pole. Bylo obrovské štěstí, že se nikdo nezranil a nikomu dalšímu nebyla způsobena  škoda. Na přívěsu došlo pouze k ohnutí nápravy a rozbití jednoho skleněného půllitru v interiéru . Při převrácení přes střechu nedošlo k poškození  skeletu karavanu, čímž došlo k nechtěnému ověření vynikající pevnosti  karavanu.Ulomení oje  bylo způsobeno použitím nevhodného, nedostatečně pevného materiálu na konstrukci oje a také určitě únavou materiálu. S karavanem bylo do nehody ujeto asi 75. tis. km. 

          Na jaře roku 2008 byl karavan opraven. Byla osazena nová oj, z již dostatečně dimenzovaného "U" profilu 80x40x4 a byla namontovaná nová náprava značky AL-KO, opět nebržděná a osazena 14" Al disky s nízkoprofilovou pneumatikou 185/60. Nová náprava vykazuje měkčí odpružení a i za přispění nových kol je jízda s přívěsem ještě stabilnější. Při zkouškách ani při rychlosti 120km/h nedochází  k nestabilitě přívěsu.

          První víkendová jízda po opravě byla uskutečněna 7.června 2008. Letní dovolená s karavanem, bylo putování po krásách střední Moravy. V následujícím roce 2009 jsme navštívili severní Moravu a tím bylo završeno naše postupné několikaleté putování po krásách země  Moravské

        Naše 21. sezóna s karavanem byla  v roce 2011 dovolená na Slovensku ve Slovenském ráji. Byla to již druhá návštěva, první byla v roce 1995.

        Protože jsme za 22 roků putování s karavanem navštívili v podstatě celé území naší krásné země, vyjeli jsme v roce 2012 na opakovanou návštěvu západních Čech. Navštívili jsme nově otevřené hrady a zámky, obdivovali krásně opravené náměstí v Chebu a také nám bylo smutno ze zanedbaných zámků ( Cebiv)              i upadajícího  městečko Bezdružice.

       V roce 2013 byla naše dovolená v Chorvatsku na ostrově Krk v našich oblíbených kempech u městeček Krk a Baška. Zpáteční cestu jsme si zpestřili  přejezdem  přes Alpy, navštívili jsme  město Bad Ischl.

 

                                                                                                                      Fotogalerie karavanu                                  

           

 

            Rok 2014 byl ve znamení  dovolené v jižních Čechách a na Šumavě, byla to naše 25. sezona v karavanu. Navštívili jsme nová místa, která v dřívějších letech nebyla přístupná, jako například Vítkův kámen, nebo Prášilské jezero. Jen kemp Antýgl se za 25 let vůbec nezměnil.

           Jak je z fotografie zřejmé, karavan je připojen k již v pořadí čtvrtému autu - Octavii III. Jízdní vlastnosti se oproti Octavii I nijak nezměnili.